Blog

Uyku Bozukluk Türleri

Uyku Bozukluk Türleri

1- Aşırı uykulu olmak

Uyumayı sevmekten çok, uykunun kölesi olma durumu Hipersomnia olarak tanımlanır. Çok fazla uyuduğu halde uyku ihtiyacı çekmek ve olur olmadık anlarda uykuya dalmak, bu uyku bozukluğunun en belirgin teşhis öğeleridir. Bu bakımdan Hipersomnia, daha önce hakkında yazdığımız İnsomnia’nın* üvey kardeşidir. Günlük hayatın döngüsünde yer alan kişi için Hipersomnia büyük problem oluşturur. Çünkü bu uyku bozukluğuna sahip kişi yaklaşık olarak 12 saatten fazla uyur. Eğer koala değilseniz, günün çoğunu hiç edecek böyle büyük bir uykuya ihtiyacınız yok. Bu nedenle aşırı uykunun tedavi sürecinde birtakım yöntemlere başvurabilirsiniz. Bu yöntemlerin başında yaşam tarzınızdaki ufak ayarlamalar gelir. Uykuyu tetikleyen alerji ve grip ilaçları bir süreliğine bırakılabilir. Bununla beraber daha sosyal veya duygusal bir tedavi yöntemiyle uyanık kalmak ya da uyanmak için, kendinize nedenler üretebilirsiniz. Mesela markette indirime girmiş bir ürünü herkesten önce almak, uyanmak için geçerli bir sebep.

2 – Uyurgezerlik

Uyurgezerlik sıkıntısı çeken kişiler, uykuya daldıktan bir müddet sonra farkında bile olmadan yattığı yerden kalkıp günün geri kalanına devam ederler. Her dönemde ortaya çıkabilen bu durumla genellikle küçük yaşlarda karşılaşılır. Bu uyku bozukluğunun hangi nedenlerle oluştuğuna dair net bir bilgi yoktur ama kişinin yaşadığı bazı şeylerin etkileyebileceği söylenir. Örneğin ateşli bir hastalık, sık sık uyandırılma, stres ve travma. Uyurgezerliğin tedavi aşamasında ise önlem almaya dair uygulamalar önceliklidir. Uyanmaya neden olan nefes problemlerine, ataklara ve benzeri durumlara karşı önceden hazırlık yaparak kesintisiz uyku ortamı sağlanmalı. Bunun dışında uyurgezer kişinin güvenliği açısından çevre düzenlemesi yapılmalı. Uyurgezerler bildiğimiz gezginlerden değiller. Navigasyon kullanmazlar, açık kapı gördü mü dayanamazlar. Hem kendinizin hem de uyurgezerin can güvenliği için keskin aletleri saklayın, kapıları kilitleyin.

3- Uyku felci

Uyku felci dediğimiz şey aslında bizim karabasandan başkası değildir. Gözlerini açarsın, her zamanki yatağında her şey olması gerektiği gibidir. Ama bir türlü yan masadaki ışığa uzanamazsın. Bağırsan tesiri yok, sussan gönül razı değil. Bir de hala rüyalar aleminin etkisiyle garip varlıklar görmeye devam edersin. Hiçbir filmde karşılaşmayacağın gerilim sahnelerini yaşadıktan kısa bir süre sonra kendine gelirsin ve artık karabasanla aranda ciddi bir husumet vardır. Kulaktan dolma bilgilerin ışığında, karabasanı yakalayarak kurtulacağın geceyi beklemeye başlarsın. Ama o iş öyle değil. Uyku felci, etkisi kısa süren sahici bir felçtir. Her ne kadar kulağa ciddi ve korkutucu gelse de hayatınızın genelini ve fiziksel durumunuzu etkilemez. Fakat üzerine gidilmediği takdirde kişinin uykudan kaçmasına neden olabilir. Bu noktada öncelikle uyku felcini tetikleyecek durumların önüne geçilir. Fazla uykusuz kalmamaya, sırt üstü yatmamaya ve travma sonrası stres bozukluğuyla mücadeleye özen gösterilir. Uyku felci esnasında ise kendinizi buna önceden hazırlamış olmak gerekir. Eliniz kolunuz bağlı şekilde uyandığınızda bunun geçici olduğunu bir şekilde hatırlamanız lazım.

4- Huzursuz bacak sendromu

Bu sendrom, oturma eylemini uzun süreli gerçekleştirdiğiniz anlarda; mesela arabadayken, sinema salonunda veya yatakta uzanırken bir iç sıkıntı gibi bacaklarda başlar. Bu başlangıç bazen kollarla beraber tüm vücuda yayılmayla ilerler. Bu sıkıntının en net çözümü hareket etmekten geçer. Sosyal hayattaki uzun süreli oturma gerektiren durumlarda bir şekilde işin işinden çıkabilirsiniz. Bu size bir şey kaybettirmediği gibi sıkıcı ofis muhabbetlerinden de kurtarır. ‘’Benim huzursuz bacaklarım var o yüzden bir tur atıp geleyim, yoksa sizi de huzursuz ederim’’ diyebilirsiniz. Fakat uykuya dalma esnasında gelen sendromunuz sizi hareket etmeye çağırdığında bu gerçekten zordur ve olumsuz getirileri vardır. Uykusuzluk başta olmak üzere, düzensiz uyku vaktine geçiş yaparsınız. Düşen uyku kaliteniz tüm sosyal ve iş hayatınızı etkiler. Kaçınılmaz stresinize depresyon eşlik eder. Bu kısımda sizler için bir iyi, bir de çok daha iyi haberimiz var. İyi haber: Hiçbir bacak sizden daha huzursuz olamaz. Çok daha iyi haber: Bacaklarınız için çözüm bulabilirsiniz. Rahatlamak için bacaklarınıza ısıtma yastığı kullanın ya da soğuk kompres uygulayın. Sabahları sabit bisiklete binmek gibi egzersizler deneyin. Meditasyon gibi uygulamalarla stresi azaltın. Bu süreçte Ferdi Tayfur şarkılarından uzak durmanızı tavsiye ederiz. Özellikle Huzurum Kalmadı’dan.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir